Začetek 21. stoletja: Digitalna eksplozija, ironični stil in moda “ničesar”
Če so bila 90-ta iskrena in resnična, so bila prva leta 21. stoletja vse prej kot to. To je bilo desetletje, ko so tehnologija, globalizacija in pop kultura eksplodirale. Vse je bilo hitro, online, bleščeče in obenem čudno prazno. Ironija je postala nova iskrenost, hipsterji, novi alternativci in moda… no, moda je bila pogosto ena velika zmeda.
Y2K estetika: bleščice in plastika
Začetek tisočletja je zaznamovala tako imenovana year-two-thousand ali Y2K estetika – futuristična, digitalna, umetna. Predstavljaj si:
- Srebrne tkanine, plastične torbice, sončna očala z obrobo
- Bleščeči lesk, “metallic” senčila, svetleče majice
- Nizki pasovi – ekstremno nizki! Hlače, ki so bile skoraj spodnje perilo
- Crop topi, mikro mini krila, “žametne trenirke” (ja, v mislih imamo Juicy Couture)
To so bila leta Britney, Christine, Paris, Lindsay in Nicole Richie. Obdobje tabloidne kulture in prvega vala resničnostne slave (The Simple Life, The Osbournes, Big Brother).
Kaj bi oblekla, ko bi šla v šoping leta 2003?
- “kitajske copate” z bleščicami
- kavbojke z nizkim pasom (in verjetno pas s bleščicami)
- bakrene pramene v laseh
- imela bi "labelo" na ustnicah
Brezčasna mala črna obleka
Lobanje, McQueen in temna romantika
Emo, indie, hipster: druga plat iste zgodbe
- vintage majice
- skinny jeans
- rute in šale tudi poleti
- velikanska očala z debelim okvirjem
- retro superge
- … in zraven poslušali glasbo, ki je bila nišna.
Brezčasna mala črna obleka
Serije, ki so oblikovale generacijo: The O.C. in Gossip Girl
Moda 2000-ih je bila prav tako pod vplivom televizije kot modne piste. The O.C. nas je naučila sproščenega zahodnjaškega sloga (topi, plastenje nakita, mini krila iz jeansa), medtem ko je Gossip Girl predstavljala gornjemanhatnski blišč z boho luksuzom Serene van der Woodsen in šolarsko estetiko Blair Waldorf (naglavni trakovi, žabe, šolski blazerji). Ti liki niso bili samo zabavni – navdihovali so celotno generacijo pri vsakodnevnem oblačenju.
Ikone stila: Alexa Chung, Rachel Bilson in vzpon ulične mode
Leta 2000 so bila tudi čas paparacev in vzpona ulične mode. Alexa Chung je z lahkotno mešanico vintidža, fantovskega stila in britanske hladnosti postala globalna modna muza. Rachel Bilson, še posebej v svojih letih v seriji The O.C., je utelešala kalifornijsko dekle z urbanim modnim občutkom. Ti "It" dekleti sta postali redni gostji modnih tednov – ne kot manekenki ali pevki, ampak zgolj zato, ker sta znali nositi oblačila.
Supermodeli, VS angelčki in (ne)zdravi ideali
Čeprav so devetdeseta ustvarila supermodele, so 2000-a definirala nov tip modne zvezde. Na eni strani so visoko modo obvladovale visoke, izredno suhe manekenke – postava je morala biti skorajda anoreksična, z izstopajočimi ključnicami in minimalnim obsegom telesa. Modne piste so bile v tem času pogosto kritizirane zaradi spodbujanja nezdravih idealov lepote, kar je sprožilo tudi mednarodne razprave o zdravju modelov. Imena kot so Jessica Stam, Gemma Ward, Freja Beha Erichsen in Lily Donaldson so predstavljala novo generacijo modelov – bolj nežni, sanjavi videzi so zamenjali močnejšo, glamurozno estetiko devetdesetih.
Na drugi strani pa so bile tu bleščeče in popolne Victoria’s Secret angelčke – Gisele Bündchen, Adriana Lima, Heidi Klum, Alessandra Ambrosio, Miranda Kerr – ki so bile še vedno neverjetno vitke, a bolj oblikovane, z "idealnim telesom" za spodnje perilo. A niso bile zgolj modeli – bile so pop ikone: nastopale so v filmih, vodile resničnostne šove, ustvarjale lastne modne in lepotne znamke, se poročile z zvezdniki (Tom Brady, Orlando Bloom …) in postale znane tudi izven modnega sveta. Njihova prepoznavnost je bila del večjega pojava – manekenke kot zvezdnice.
Boho-chic in ogromne torbe
V sredini 2000-ih je modni svet prevzela estetika boho-chic – sproščen, nekoliko razmršen stil, ki je združeval elemente boemskega duha, vintage mode in luksuznih dodatkov. Pravi modni fenomen sta bili Mary-Kate in Ashley Olsen, ki sta postali utelešenje tega trenda. Pogosto smo ju videvali v prevelikih sončnih očalih, slojevitih oblačilih, kaftanih, resastih jopičih in – kar je postalo skoraj obvezni kos – ogromnih torbah. Te prevelike torbe, pogosto znamk kot so Balenciaga, Chloé in Marc Jacobs, so bile statusni simbol: bolj razkuštrana in polna je bila torba, bolj kul si bil. Boho-chic je bil natančno odmerjen kaos – videz, ki je dajal vtis spontane umetniške duše z brezhibnim občutkom za dizajn.
Superzvezdnice & luksuz
Če si imel denar (ali kreditno kartico), si si želel:
- torbico Balenciaga Motorcycle
- nekaj od Juicy Couture (najraje trenirko)
- parfume zvezdnic (Britney Spears, J.Lo)
- nekaj z bleščicami in logotipi
- čevlje Ugg
Če nisi imel denarja – si si to želel. Konec zgodbe.
Vzpon fast fashiona in modnih blogerk
Zaradi vzpona trgovin kot so Zara, H&M, Topshop in pozneje ASOS, je moda postala hitro potrošno blago. Kosi so bili poceni, trendi so trajali nekaj tednov. Ulični stil je postal močnejši kot modna pisto – moda je prihajala s forumov, blogov in Myspace profilov.
Blogerke kot so The Sartorialist, Susie Bubble in BryanBoy so bile prve modne influencerke/influencerji. Zvezde ulične mode so postajale bolj relevantne kot manekenke.
Glasbene ikone in modni izraz
Kaj smo se naučili v 2000-ih?
- Moda ne rabi imeti pomena. Lahko je “čudna”, “grda”, “retro”, “poceni” – in še vedno kul.
- Slog je postal orodje individualnosti in meme-kulture.
- Digitalna doba je ustvarila novo realnost: virtualno podobo kot nov “jaz”.
- In ja – nizki pas se je vrnil. In z njim tudi dvomi, ali smo si kdaj res sploh želeli, da pride nazaj.