Lara Markič

Začetek 21. stoletja: Digitalna eksplozija, ironični stil in moda “ničesar”

Če so bila 90-ta iskrena in resnična, so bila prva leta 21. stoletja vse prej kot to. To je bilo desetletje, ko so tehnologija, globalizacija in pop kultura eksplodirale. Vse je bilo hitro, online, bleščeče in obenem čudno prazno. Ironija je postala nova iskrenost, hipsterji, novi alternativci in moda… no, moda je bila pogosto ena velika zmeda.

Y2K estetika: bleščice in plastika

Začetek tisočletja je zaznamovala tako imenovana year-two-thousand ali Y2K estetika – futuristična, digitalna, umetna. Predstavljaj si:

  • Srebrne tkanine, plastične torbice, sončna očala z obrobo
  • Bleščeči lesk, “metallic” senčila, svetleče majice
  • Nizki pasovi – ekstremno nizki! Hlače, ki so bile skoraj spodnje perilo
  • Crop topi, mikro mini krila, “žametne trenirke” (ja, v mislih imamo Juicy Couture)


To so bila leta Britney, Christine, Paris, Lindsay in Nicole Richie. Obdobje tabloidne kulture in prvega vala resničnostne slave (The Simple Life, The Osbournes, Big Brother).

Write your awesome label here.
Paris Hilton
Write your awesome label here.
Paris v trenirki Juicy Couture
Write your awesome label here.
Britney in Justin na podelitvi AMA leta 2001
Write your awesome label here.
Britney Spears je bila pop obsesija novega tisočletja

Kaj bi oblekla, ko bi šla v šoping leta 2003?

  • “kitajske copate” z bleščicami
  • kavbojke z nizkim pasom (in verjetno pas s bleščicami)
  • bakrene pramene v laseh
  • imela bi "labelo" na ustnicah
Write your awesome label here.
The Simple Life
Write your awesome label here.
Lindsay Lohan
Write your awesome label here.
Christina Aguilera
Write your awesome label here.
Nicole Richie
PDF KROJ ZA ŠIVANJE

Brezčasna mala črna obleka

Lobanje, McQueen in temna romantika

Eden najbolj ikoničnih motivov tega desetletja je bila lobanja, ki jo je v modni mainstream pripeljal Alexander McQueen. Daleč od klišeja za noč čarovnic je McQueenova lobanja simbolizirala lepoto, razkroj in upor. Njegove rute s potiskom lobanj so postale obvezen kos za modne poznavalce – temačna romantika v kombinaciji z luksuzom. Ta motiv je odlično povzel obsesijo desetletja z mešanjem visoke mode in mračnih, čustvenih pripovedi – moda kot zgodba, ne le obleka.
Write your awesome label here.
Nicole Richie s šalom znamke Alexander McQueen
Write your awesome label here.
Emo estetika
Write your awesome label here.
Fall Out Boy

Emo, indie, hipster: druga plat iste zgodbe

Toda ni bilo vse tako bleščeče in površinsko. Z roko v roki z MTV-jem je prišla emo subkultura – My Chemical Romance, Fall Out Boy, Paramore. To je bil stil z globoko stransko frizuro, črnimi črtali in črnimi zapestnicami. Če si imel preveč občutkov in si se izražal skozi bloge in pesmi – si bil emo.

Indie rock (npr. The Strokes, Arctic Monkeys, Yeah Yeah Yeahs) je rodil hipsterje, ki so v nosili:
  • vintage majice
  • skinny jeans
  • rute in šale tudi poleti
  • velikanska očala z debelim okvirjem
  • retro superge
  • … in zraven poslušali glasbo, ki je bila nišna.

Ironija je bila vse. Večja, bolj opazna kot kadarkoli. “Nosim to majico z Garfieldom, ker je grda in zato je smešno.” To je bil cel smisel.
PDF KROJ ZA ŠIVANJE

Brezčasna mala črna obleka

Serije, ki so oblikovale generacijo: The O.C. in Gossip Girl

Moda 2000-ih je bila prav tako pod vplivom televizije kot modne piste. The O.C. nas je naučila sproščenega zahodnjaškega sloga (topi, plastenje nakita, mini krila iz jeansa), medtem ko je Gossip Girl predstavljala gornjemanhatnski blišč z boho luksuzom Serene van der Woodsen in šolarsko estetiko Blair Waldorf (naglavni trakovi, žabe, šolski blazerji). Ti liki niso bili samo zabavni – navdihovali so celotno generacijo pri vsakodnevnem oblačenju.

Write your awesome label here.
Serija The O.C. z Rachel Bilson in Mischo Barton v glavnih vlogah 
Write your awesome label here.
Gossip Girl je bila najprej knjižna uspešnica, po kateri so posneli serijo
Write your awesome label here.
Blair (Leighton Meester) in Chuck (Ed Westwick) v seriji Gossip Girl

Ikone stila: Alexa Chung, Rachel Bilson in vzpon ulične mode

Leta 2000 so bila tudi čas paparacev in vzpona ulične mode. Alexa Chung je z lahkotno mešanico vintidža, fantovskega stila in britanske hladnosti postala globalna modna muza. Rachel Bilson, še posebej v svojih letih v seriji The O.C., je utelešala kalifornijsko dekle z urbanim modnim občutkom. Ti "It" dekleti sta postali redni gostji modnih tednov – ne kot manekenki ali pevki, ampak zgolj zato, ker sta znali nositi oblačila.

Write your awesome label here.
Rachel Bilson
Write your awesome label here.
Ikona uličnega sloga je postala Alexa Chung
Write your awesome label here.
Alexa Chung je paparac ujel na poti v službo

Supermodeli, VS angelčki in (ne)zdravi ideali

Čeprav so devetdeseta ustvarila supermodele, so 2000-a definirala nov tip modne zvezde. Na eni strani so visoko modo obvladovale visoke, izredno suhe manekenke – postava je morala biti skorajda anoreksična, z izstopajočimi ključnicami in minimalnim obsegom telesa. Modne piste so bile v tem času pogosto kritizirane zaradi spodbujanja nezdravih idealov lepote, kar je sprožilo tudi mednarodne razprave o zdravju modelov. Imena kot so Jessica Stam, Gemma Ward, Freja Beha Erichsen in Lily Donaldson so predstavljala novo generacijo modelov – bolj nežni, sanjavi videzi so zamenjali močnejšo, glamurozno estetiko devetdesetih.

Write your awesome label here.
Gemma Ward
Write your awesome label here.
Lily Donaldson (levo) in Jessica Stam (desno)
Write your awesome label here.
Jessica Stam
Write your awesome label here.
Freja Beha Erichsen za Chanel
Write your awesome label here.
Victoria's secret angelčki

Na drugi strani pa so bile tu bleščeče in popolne Victoria’s Secret angelčke – Gisele Bündchen, Adriana Lima, Heidi Klum, Alessandra Ambrosio, Miranda Kerr – ki so bile še vedno neverjetno vitke, a bolj oblikovane, z "idealnim telesom" za spodnje perilo. A niso bile zgolj modeli – bile so pop ikone: nastopale so v filmih, vodile resničnostne šove, ustvarjale lastne modne in lepotne znamke, se poročile z zvezdniki (Tom Brady, Orlando Bloom …) in postale znane tudi izven modnega sveta. Njihova prepoznavnost je bila del večjega pojava – manekenke kot zvezdnice.

Write your awesome label here.
Gisele Bündchen
Write your awesome label here.
Adriana Lima
Write your awesome label here.
Adriana Lima kot angelček na pisti
Write your awesome label here.
Miranda Kerr in Orlando Bloom

Boho-chic in ogromne torbe

V sredini 2000-ih je modni svet prevzela estetika boho-chic – sproščen, nekoliko razmršen stil, ki je združeval elemente boemskega duha, vintage mode in luksuznih dodatkov. Pravi modni fenomen sta bili Mary-Kate in Ashley Olsen, ki sta postali utelešenje tega trenda. Pogosto smo ju videvali v prevelikih sončnih očalih, slojevitih oblačilih, kaftanih, resastih jopičih in – kar je postalo skoraj obvezni kos – ogromnih torbah. Te prevelike torbe, pogosto znamk kot so Balenciaga, Chloé in Marc Jacobs, so bile statusni simbol: bolj razkuštrana in polna je bila torba, bolj kul si bil. Boho-chic je bil natančno odmerjen kaos – videz, ki je dajal vtis spontane umetniške duše z brezhibnim občutkom za dizajn.

Write your awesome label here.
Mary-Kate Olsen
Write your awesome label here.
Dvojčici Olsen
Write your awesome label here.
Čevlji Ugg so bili povsod
Write your awesome label here.
Balenciaga Motorcycle torbica je krasila vse zvezdnice

Superzvezdnice & luksuz

Če si imel denar (ali kreditno kartico), si si želel:

  • torbico Balenciaga Motorcycle
  • nekaj od Juicy Couture (najraje trenirko)
  • parfume zvezdnic (Britney Spears, J.Lo)
  • nekaj z bleščicami in logotipi
  • čevlje Ugg


Če nisi imel denarja – si si to želel. Konec zgodbe.

Vzpon fast fashiona in modnih blogerk

Zaradi vzpona trgovin kot so Zara, H&M, Topshop in pozneje ASOS, je moda postala hitro potrošno blago. Kosi so bili poceni, trendi so trajali nekaj tednov. Ulični stil je postal močnejši kot modna pisto – moda je prihajala s forumov, blogov in Myspace profilov.


Blogerke kot so The Sartorialist, Susie Bubble in BryanBoy so bile prve modne influencerke/influencerji. Zvezde ulične mode so postajale bolj relevantne kot manekenke.

Write your awesome label here.
Reklama za H&M - cene oblačil so postale dovolj nizke za nepremišljene nakupe

Glasbene ikone in modni izraz

Poleg Britney in Christine je obdobje 2000–2010 zaznamovala pestra paleta drugih pevskih zvezdnic, ki so s svojim slogom prepletale alternativo in mainstream. M.I.A. je s politično nabitim popom in unikatnim vizualnim slogom rušila pravila žanrov, medtem ko je Beyoncé je postala sinonim za moč, ženstvenost in perfekcijo – tako na odru kot v videospotih. Proti koncu desetletja pa je sceno pretresla Lady Gaga, ki je s šokantnimi nastopi, drzno modo in konceptualnimi videzi – od mesne obleke do arhitekturnih silhuet – postavila povsem nova pravila igre.
Write your awesome label here.
M.I.A. z oblačili, polnimi barv in vzorcev
Write your awesome label here.
Beyoncé je začela graditi podobo ženske samozavesti in seksapila
Write your awesome label here.
Lady Gaga je ponesla umetniško izražanje tudi v svoj izgled

Kaj smo se naučili v 2000-ih?

  • Moda ne rabi imeti pomena. Lahko je “čudna”, “grda”, “retro”, “poceni” – in še vedno kul.
  • Slog je postal orodje individualnosti in meme-kulture.
  • Digitalna doba je ustvarila novo realnost: virtualno podobo kot nov “jaz”.
  • In ja – nizki pas se je vrnil. In z njim tudi dvomi, ali smo si kdaj res sploh želeli, da pride nazaj.
Ustvarjeno z