1990-ta leta: Modni v desetletju anti-mode
Devetdeseta so bila desetletje nasprotij — hkrati cinično in optimistično, grunge in glamur, minimalistično in maksimalistično. Predvsem pa je bilo to desetletje reakcije: močan kulturni in slogovni odmik od bleščic, pohlepa in poudarjenih ramen iz 80-ih let. Poslovili smo se od “power” oblek in pretiravanja. Na sceno je stopilo nekaj precej bolj izmuzljivega: resničnost.
Bolj prijazen in empatičen duh časa
Grunge: Seattelska revolucija, ki se je zgodila po nesreči
Prestolnica stila v 90-ih ni bila Pariz ali New York, temveč Seattle – deževno mesto, prepojeno s kavo in alternativno kulturo. Tam se je rodil grunge – tako glasba kot stil.
Kurt Cobain, frontman skupine Nirvana, ni želel ustvariti modne revolucije. Nosil je to, kar je bilo udobno in dostopno: flanelaste srajce, strgane kavbojke, dolge lase. A to je hitro postalo narekovalo nov videz. Do leta 1993 je Marc Jacobs za Perry Ellis že pripravil celo grunge kolekcijo – modna industrija je pograbila ulični stil skoraj takoj.
Brezčasna mala črna obleka
Svetla stran devetdesetih
Na srečo 90-ta niso bila samo temačna. Rave kultura je prinesla eksplozijo barv, veselja in elektronske glasbe. Fluorescenčne barve, nasmejani obrazki, raztegljive hlače in ogromno plesa – moda na rejvih je bila barvita in vesela (čeprav pogosto povezana z drogami).
Sledil je revival 70-ih, z razširjenimi hlačnicami in retro očali, pogosto z ironičnim pridihom. V Britaniji pa je eksplodiral Britpop, z bendi kot so Oasis in Blur. Stil je črpal iz 60-ih – srajce s črtami, Fred Perry majice in modna nostalgija.
In seveda, ne smemo pozabiti na Spice Girls, ki so svetu prinesle Girl Power, platforme, bleščice in vsak svojo osebnost.
Ikone pop kulture
Čeprav je del mode v 90. letih zaznamoval grunge, so desetletje opredelile tudi bolj dodelane, a še vedno sproščene modne ikone, ki so vladale filmom in televiziji. Julia Roberts je s svojim nasmehom in rdečimi preprogami postala sinonim za preprosto eleganco (film Pretty Woman je nepozaben). Winona Ryder je utelešala temnejšo, introspektivno estetiko — mešanico vintidža in gotike, kar jo je naredilo za ultimativno muzo devetdesetih. Liv Tyler in Drew Barrymore sta predstavljali slog "babydoll obleka z uporniškim črtalom za oči" — nežna in divja hkrati.
Ne smemo pozabiti omeniti Gwen Stefani, pevko skupine No Doubt, ki si je ustvarila unikatno vizualno podobo z okrasjem na čelu, kratkimi topi, platinastimi lasmi in ska-punk garderobo. V ospredje je stopil tudi film Clueless (1995) z Alicio Silverstone, ki je postal prava modna biblija 90. let. Kultni rumeni karirasti kostim, mini nahrbtniki in visoke nogavice? Še danes so modni simboli.
Na televiziji pa je kraljevala serija Friends. Z njo tudi Jennifer Aniston kot Rachel Green, katere stopničasta pričeska je postala ena najbolj zaželenih v frizerskih salonih po svetu. Rachelin stil — nekaj med preppy in casual chic — je močno vplival na vsakdanjo modo žensk: oblekice s tankimi naramnicami, jeans telovniki, oprijete majice in »mom« kavbojke so postale nujni kosi garderobe.
Supermodeli proti resničnim ljudem
Na drugem koncu modnega spektra so stali supermodeli: Naomi Campbell, Claudia Schiffer, Cindy Crawford in druščina. Bile so brezhibne, skoraj nadzemeljske. Nismo se mogli poistovetiti z njimi – a smo jih občudovali.
Medtem pa je večina ljudi nosila kavbojke Levi’s, puloverje iz druge roke, vojaške škornje, cargo hlače in navadne majice. Moda je postala bolj dostopna – ne več o tem, kaj je “in”, ampak kaj je pravo.
Visoka moda postane konceptualna
V 90-ih so mnogi oblikovalci modno brv začeli dojemati kot oder za umetnost. Alexander McQueen, John Galliano, Yohji Yamamoto – vsi so ustvarjali spektakularna oblačila, pogosto popolnoma neprimerna za vsakdanje življenje. Prelepa, a bolj primerna za muzeje kot za ulico.
Zato so se ljudje, ki si lahko privoščijo visoko modo, pogosto odločali za bolj klasične znamke kot so Gucci, Chanel ali Dior. A za večino je bil edini “dostopen luksuz” – oblikovalska torbica.
Kaj pa so nosili navadni smrtniki?
Če nisi bil dovolj bogat za Dior, dovolj vitek za heroin chic, ali dovolj kul za Britpop, kaj si potem sploh nosil?
- Prevelike majice s potiski
- Flanelaste srajce
- Kavbojke z visokim pasom
- “Bulerji” (Dr. Martens)
- Puloverje z raztegnjenimi rokavi
- Trakove za lase, čokerje, metuljčke v laseh
To je bila moda za množice — praktična, udobna, resnična.